När man startar sin egen PR- eller reklamfirma är det många bollar att hålla luften. Det är mycket som skall falla på plats när man är ett nystartat företag. Man vill såklart komma igång med arbetet på en gång, och det är ju även av största vikt för verksamheten skall börja rulla och inkomsterna komma in.

Ta hjälp av experter

Ett smart steg brukar vara att anlita ett utomstående företag för att sköta sin kundreskontra och andra ekonomiska transaktioner. Kundreskontran är ju helt enkelt den del av bokföringen där man håller koll på de fakturor som skickas ut till företagets kunder och deras status. Att anlita en ekonomisk konsult kan kännas som en onödig kostnad men faktum är att det är en investering som brukar löna sig. Detta då du som företagare slipper lägga dyrbar tid på att sköta faktureringen gentemot kunder och istället kan koncentrera dig på det verkliga arbetet. Du kan helt enkelt lägga tiden på det du är bra på – att hjälpa andra med reklam och PR.

Outsourca och spara pengar

Att ha effektiva och väl utarbetade rutiner när det kommer till fakturering kan vara av avgörande betydelse för ett företags framgång och välmående. Detta då sådana rutiner bidrar till att minska tiden som man ligger ute med pengar innan betalningen från kunden kommer in. Det ökar likviditeten i företaget och ger en ekonomisk trygghet. Dessutom ser ekonomikonsulten till att påminnelser går ut i tid i de fall som betalningen uteblir i det första skedet. Vill man kan de även ombesörja att obetalda fakturor går vidare till inkassotjänster. Allt för att du skall slippa bekymra dig om faktureringen överhuvudtaget.

Teckna smarta avtal

Det är inte bara genom att köpa faktureringstjänster som man kan spara in på kostnaderna i företaget. Det gäller även många andra områden. Se till exempel till att hyra ett kontor med en rimlig hyra och se över dina abonnemang. Det gäller allt från försäkringar till elavtal, bredband och telefonitjänster. Tecknar man bra abonnemang kan man undvika massor av onödiga kostnader. Det är därför så värt att lägga ner lite tid på att undersöka de tillgängliga alternativen och inte bara välja först bästa.