Det pratas ofta om stereotyper inom reklam och PR. Men då främst gällande produkterna. Du som nyss blivit yrkesverksam i branschen har säkert märkt att det finns minst lika många stereotyper på byrån som det gör i själva reklamen. Nu ska stereotyper alltid tas med en nypa salt, men vår erfarenhet är att det går att pinpointa in de flesta aktörerna på en kreativ arbetsplats i en av flera mallar.

Projektledaren

Projektledaren är den enda på byrån som inte jobbar med Apple-prylar. Hen är förståndig och har satt på ett Samsung Galaxy S21 skal på sin telefon för att skydda den mot stötar. Det beror på att projektledaren är praktiskt inriktad och inte vill lägga pengar som kunde använts på representation på att köpa nya telefoner. Projektledaren bär alltid kostym och tycker att reklam är jätteviktigt, han eller hon har också en snajdig Powerpoint som kan bevisa det. Har gått på Handels eller IHM.

Social media managern

Ingen social media manager har fyllt 30. De har full koll på alla Netflixserier och har konstiga kläder som gärna ser ut som lump men kostar en månadslön. Det är ingen som riktigt vet vad social media managern gör, men många misstänker att han eller hon ägnar minst 80 % av sin arbetstid åt att odla sitt eget varumärke på Instagram. Social media managern hatar att mäta effektivitet och lyckas nästan alltid kollra bort alla ifrågasättanden kring värdet i att ett företag ska starta ett Snapchatkonto med hjälp av buzzwords som alla måste googla för att förstå.

Art directorn

Alltid klädd i svart, skrattar aldrig på jobbet. De flesta art directors hatar egentligen reklam. De drömmer om att en dag lämna allt och flytta till Paris för att leva ett bohemiskt liv som svältande konstnär. Men innerst inne vet de att de aldrig kommer kunna överge den livsstil som kommer med en reklamarlön. Så de går till jobbet varje dag med en gnagande känsla av att de lika gärna kunnat prostituera sig.

Copywritern

Påminner om social media managern men levererar mer konkreta resultat. Har minst en halvskriven generationsroman i byrålådan. Blir vansinnig om någon vill ha en ”slogan”. Aktiv motståndare till all form av bildmaterial och försöker alltid pitcha annonser med minst 20 000 tecken. Går enbart motvilligt på kundmöten och tycker att projektledaren är helt överflödig.

Praktikanten

Den enda på byrån som jobbar på riktigt trots att han eller hon inte får någon lön. Har ännu inte tappat sina illusioner och går in i varje möte med en allmänpeppig inställning till livet och kunderna. Ser upp till de andra på byrån och kommer bli alldeles till sig om hen bjuds med på en reklam- eller PR-gala. Klär sig ungefär som social media managern men kläderna kostar en tjugondel så mycket.