Att jobba med reklam och PR innebär att du måste vara både analytisk och kreativ. Det är viktigt att du kan kartlägga och förstå relationerna som organisationen har med omvärlden men samtidigt ha en bra fantasi för att kunna föreslå nya och effektiva sätt att kommunicera. Personer som jobbar med reklam och PR är ofta proffs på att kommunicera och kan framföra olika typer av budskap på bra och effektiva sätt. Om du arbetar mycket med att kommunicera budskap är det viktigt att du har rätt arbetsverktyg. Att ha en Ipad 5 är perfekt att arbeta med, speciellt om du är mycket på resande fot. En Ipad är perfekt att använda om du ska ta anteckningar på ett möte eller en föreläsning. Tekniken har utvecklats i en rasande fart och nu kan du även arbeta med bildbehandlingsprogram på din Ipad. Så om du arbetar mycket med sådant är en Ipad perfekt att ha. Med en Ipad kan du arbeta smidigt och enkelt oavsett var du befinner dig.

Bygg upp ett eget nätverk i branschen

Det är väldigt populärt att arbeta med reklam och PR. Det är ett brett område som innefattar bland annat sociala medier. Om du behärskar flera olika sociala medier har du ett stort försprång om du vill komma in i PR-världen. Om du ska jobba med just PR och reklam är det bra om du är kunnig inom flera olika områden men det är såklart inte en nödvändighet. Om du har en bra baskunskap och har en bra förståelse för kommunikation och marknadsföring kan du utveckla dina kunskaper längs med vägen. Det är även viktigt att du kan skriva bra texter som är PR-mässiga. För att bli bra på att skriva så är det viktigt att öva mycket. Du kan både ta kurser och studera hur andra skriver sina texter. När du arbetar inom reklam och PR är det bra att bygga upp ditt eget nätverk inom branschen med bra och duktiga människor. Det är en mycket spännande bransch. Det ena uppdraget som du jobbar med är sällan det andra likt och det är inte sällan du ställs inför nya utmaningar. Att jobba på det sättet gör att du ständigt utvecklas och du har möjlighet att överträffa dig själv i nya projekt.