Marknadsföring handlar inte främst om att göra reklam för din produkt eller tjänst. Rätt marknadsföring handlar om att bygga för framtiden. Därför är det viktigt att du investerar i din marknadsföring, då den kommer betala sig många gånger om.

Investera i marknadsföring

Att ta sig igenom mediabruset på internet är ett riktigt hästjobb. Med rätt strategi kan du lyckas och få företaget att växa. Därför är det smart att planera både själva marknadsföringen, men också finansieringen av marknadsföringen. Om du just nu inte har pengar över att lägga på reklam, pr och marknadsföring finns det ett par finansieringsverktyg som du kan använda. Först och främst kan du alltid låna pengar. Vet du att företaget kommer att växa är det klokt att våga satsa rejält. Du kan också sälja dina fakturor. Då får du redan imorgon in mer likvida medel på företagets bankkonto. Gå in på krea.se som hjälper dig med både företagslån och gärna köper dina fakturor. Så har du pengar på kontot att investera i ditt företag. Eller betala sena räkningar med.

Hitta din målgrupp

För att maxa marknadsföringen måste du ha en tydlig bild av din målgrupp. Om du driver ett företag som vänder sig till andra företag inom produktion är det ofta lätt att veta vilka som tillhör din målgrupp. Men om du är inom detaljhandeln eller erbjuder konsulttjänster kan det vara svårare att verkligen veta vem som är din idealkund. Det finns ju så många som kan handla av dig. Risken är då att du vänder dig till för många, vilket egentligen innebär att du inte vänder dig till någon specifik.

Anlita en marknadsföringskonsult

För många företag kan det vara klokt att anlita en marknadsföringskonsult för att verkligen gå framåt. Se det som en investering för framtiden. Det kan också vara smart att använda delar av pengarna från Krea för att anlita en riktigt bra reklambyrå. Många företagare skapar eget material att lägga upp på sociala medier. Det fungerar om du eller någon anställd verkligen är skickliga på reklam. Ni behöver också förstå hur marknadsföring verkligen fungerar. I annat fall är det klokare att köpa tjänster. Du fokuserar på din kärnverksamhet och gör vad du är skicklig på. Och så investerar du i marknadsföring och reklam som verkligen kommer att öka försäljningen.

Arbeta långsiktigt

Om du har tagit ett lån eller sålt fakturor för att få in mer likvida medel är det klokt om du tänker långsiktigt. Både med hur du använder pengarna, men också hur du ska nå ut till nya kunder. När du skickar ut nyhetsbrev och skapar reklamkampanjer är det smart att både berätta om dina produkter och tjänster, men också bygga en relation. Du bör heller inte skicka för många nyhetsbrev eller SMS-kampanjer, utan istället fokusera på att alltid komma med intressanta erbjudanden.